Geen categorie

Knie pijn door hardlopen voorkomen

Er is een reden waarom knie pijn vaak wordt aangeduid als ‘Runner’s Knee’. Volgens de huidige statistieken krijgt 30 – 50% van alle hardlopers elk jaar knie pijn tijdens hardlopen. Dat is een behoorlijk hoog aantal, en het is een van de belangrijkste redenen waarom hardlopen wordt bestempeld als een sport met veel blessures. Het is dat hardlopen de schuld krijgt van knie pijn terwijl het niet echt is dat hardlopen problemen veroorzaakt. Het is de manier waarop mensen rennen die tot pijn en letsel leidt. De waarheid is dat als je kunt leren rennen met de juiste hardloopvorm, waarbij er minimale impact of onnodige belasting van je knieën is, je nooit knieproblemen zult hebben. Het is een verrassend eenvoudige oplossing en heel goed mogelijk, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Hier zijn enkele manieren om uw hardlooptechniek te verbeteren, knie pijn door hardlopen te voorkomen en ervoor te zorgen dat u nog vele jaren kunt hardlopen zonder ooit alles op te hoeven geven omdat uw knieën geroosterd zijn.

Vermijd het slaan van de hiel

Loop niet te hard en laat uw voeten voor u komen. Maak er altijd een punt van om nooit voorbij uw knieën te stappen en leer uw benen naar achteren te laten zwaaien, niet naar voren. Als je voeten voor je knieën landen, moet je bij elke voetstoot op de rem trappen, wat een grote impact op je knieën geeft, die nooit als schokdemper zijn ontworpen. Uiteindelijk leidt al deze impact op uw knieën tot gewrichtspijn of spierpijn. Als dit u overkomt, luister dan naar wat uw lichaam u probeert te vertellen en verander uw pasmechanisme, anders kunt u op de bank belanden. Wat te doen: leun altijd vanuit je enkels en laat je pas achter je opengaan. Laat uw voeten onder u landen in plaats van voor u.

Til uw knieën niet op als u rent

Besteed geen aandacht aan het advies van al die hardlooptijdschriften die je vertellen je knieën op te tillen en naar voren te reiken voor een langere pas. Dat advies is bedoeld voor sprinters… en zeker niet hoe je langer dan een kilometer moet lopen. Door je knieën op te tillen, raken je voeten voor je lichaam op de grond en ga je op de rem bij elke stap. Wat te doen: Houd uw knieën laag. Buig aan het einde van elke pas door je knieën en laat je hielen achter je omhoog zweven. Je zou altijd moeten denken: “knieën naar beneden, hielen omhoog”. Dit helpt knie pijn hardlopen voorkomen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *