Geen categorie

Sneller revalideren na een blessure

Zelf heb ik altijd een voorkeur gehad voor spannende sporten. Mijn ouders gaan al hun hele leven graag op wintersport en ik werd dan ook al op jonge leeftijd op ski’s gezet. Als vier jarig mannetje ging ik de piste af. Daarnaast gingen we ook bijna elke zomer wandelen in de bergen. Maar ik had al snel de behoefte aan meer spannende ervaringen. Waar mijn ouders graag wilden wandelen wilde ik gaan klimmen. In de jaren erna terwijl ik opgroeide heb ik vele actiesporten gedaan, snowboarden, surfen, klimmen, windsurfen etc. Tegelijkertijd besloot ik ook op een vechtsport te gaan. Het nadeel van deze sporten is helaas dat ze blessuregevoelig zijn. Ik heb dan ook vaak bezeerde armen en benen opgelopen. Maar vorig jaar was het door een snowboard ongeluk goed raak en scheurde er een band af in mijn knie.

Om dit te herstellen moest ik een operatie ondergaan en het duurde zes maanden voordat ik gerevalideerd was. Ik heb er alles aan gedaan om zo snel mogelijk te revalideren want ik wilde graag weer beginnen met sporten. In dit artikel bespreek ik dan ook een aantal tips om sneller te revalideren na een blessure.

Rust

Zoals de dokters vaak zeggen is een van de belangrijkste zaken om te herstellen rust. Wanneer je te snel weer gaat sporten of actief bent is de kans dat herstel langer duurt of dat je zelfs nieuwe schade aanbrengt. Ik weet nog goed dat ik een documentaire over een grote beklimmer bekeek en hij ging met zijn been in het gips alsnog de muur op. Alhoewel het erg stoer overkomend is dit over het algemeen niet verstandig. Neem de tijd en rust na de blessure om je lichaam te herstellen.

Actief herstel

Desondanks is het natuurlijk ook niet de bedoeling dat je alleen maar op bed gaat liggen en niks meer doet om te herstellen. Als het om spieren of botten gaat zul je op een gegeven moment weer actief moeten zijn om de spier of bot weer sterk te maken. Ikzelf kon in het begin niet lopen en zat een paar weken in een rolstoel. Maar daarna ging ik weer langzaam wandelen om mijn nieuwe spier weer sterker te maken. Ik begon met een rollator kopen. Op deze manier kon ik weer gaan wandelen zonder dat ik te veel stress op mijn spieren zette. Uiteindelijk ging ik eerst over op krukken en daarna kon ik weer normaal wandelen.